Image Map

24.04.2013

Verdens bedste løgsuppe - Worlds best onion soup



Fra da jeg var helt lille har løgsuppe altid været en af mine absolutte yndlingsretter. Herhjemme er det næsten altid manden der laver mad, men de dage jeg er i køkkenet står den ofte på dampende varm, sød og lækker løgsuppe med et lækkert grillet ostebrød på toppen - mums! :) Desuden er det en af de nemmeste og billigste retter jeg kender, også hvis man køber økologisk ind.

Og nu skal den 'hemmelige' opskrift da deles. 

Du skal bruge:
 En masse løg, det er lækkert at blande både alm løg og rødløg. 
En god portion smør
En håndfuld sukker
En smule mel
Bouillon
Krydderier efter smag, jeg bruger salt, peber, paprika og en lille smule chili
Toastbrød
Revet ost

(vi er 2 voksne og 2 små børn, og jeg bruger nok ca 8 løg + 6 bouillonterninger - det kan give en mængdefornemmelse)

...

You need a lot of onions, it is delicious to mix white and red onions
Some butter
A handful of sugar
A little all purpose flour
Broth
Spices, I use salt, pepper, paprika and a little chili
Toast
Cheese

(we are two adult and 2 small kids and I use 8 onions and 3 litres water)


Start med at skære løgene i halve ringe, tykkelsen er egentlig ligegyldig så du behøver ikke bekymre dig for meget over om de er uens eller lignende.

...

Cut your onions as in the picture. It does not matter if they are uneven


Put det i en gryde med en del smør og sukker. Det skal gerne stå og smelte sammen/karamellisere - jo længere jo bedre og sødere. Brug gerne 10 min på dette, minimum til løgene er bløde

...

Put them into a pot with some butter and sugar. Be patient - it needs to melt together and caramelise a little. The longer the better, this gives the soup a nice sweet flavour. Takes about ten minutes


Inden du hælder bouillon over (jeg bruger bare alm grøntsagsterninger+vand) hælder du en anelse mel ved og rører rundt. 

...

Before you pour in your broth add a little flour and stir, makes it nice and 'creamy'


Hæld straks derefter bouillonen i. Krydr efter behov. Jeg bruger altid en del krydderi, dog kun en anelse chili.

...

Pour in your broth. Put in the spices you want, I always use a lot, but it depends on the broth you use and of course your preference


Mens suppen lige koger op kan du grille dine brød i ovnen. Jeg smører altid brødet med lidt smør før jeg putter osten ovenpå, det synes jeg gør dem ekstra gode
  
...

While it boils butter your toast and add cheese. Put them in the oven until it has melted.



Serveret :)

God appetit

...

And done. Very easy and very cheap dinner


3 kommentarer:

  1. Tak for din kommentar på min blog, det var sødt af dig! DU har en super fin og dejlig blog :-).
    - Og den løgsuppe ser så lækker ud

    Knus
    http://kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk/

    SvarSlet
  2. Ej, det er alt for længe siden, at jeg har lavet løgsuppe. Det må jeg have i weekenden - det smager altså bare så godt (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. det kan jeg kun være enig i ;)

      Slet

Jeg elsker at høre fra jer, så hold dig endelig ikke tilbage :) Gode ideer, konstruktiv kritik eller bare en lille hilsen er altid velkomne :) Og hav altid en fortsat dejlig dag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...