Image Map

23.04.2013

Kantebånd tutorial + pæne hjørner



Jeg har lavet et tæppe til min datters lille dukke. Og i den forbindelse skulle der sættes et kantebånd på. Jeg kom til at tænke på hvor kringlet jeg synes det var første gang jeg skulle sætte et sådant på og tænkte at nogle nybegyndere måske kunne have gavn at en lille tutorial. Der findes mange andre måder at sy det på men her er min metode :)


Jeg starter som regel 5-10 cm fra et hjørne, men det er vist mere en vane en en nødvendighed. Start lidt inde på kantebåndet så et par centimeter stadig er fri.


Hæft ca 0,75cm fra hjørnet 


Fold kantebåndet som på billedet


Fold det ned og sæt nåle i (se de næste to billeder)




Start igen ca 0,75cm inde ift hjørnet


Når du er nået hele vejen rundt klipper du kantebåndet så det overlapper begyndelsen med ca 1 cm


Fold de to ender mod hinanden og sy dem sammen. På den måde får man en pæn og næsten usynlig afslutning


Stryg/fold de to ender fra hinanden


Sy færdigt rundt og hæft


Kræng nu båndet ud over stoffet 


Hjørnerne ligger sig pænt mere eller mindre af sig selv. Her forsiden
  

..og på bagsiden


Nål det hele fast og sy derefter hele vejen rundt. Vær obs på bagsiden af hjørnerne når du når dertil, de skal som regel lige rettes lidt til. Du er færdig :)


Her ses sammensyningen af kantebåndet


Et hjørne fra forsiden


Et hjørne på bagsiden


Mit færdige tæppe ser således ud. Jeg har brugt Laralils patworktæppe DIY. Mine firkanter var 7*7cm inkl sømrum hvis du skulle have lyst til at lave et tæppe i samme størrelse :)


Og så lige et nærbillede af de skønne retrostoffer. De er købt i Smuksak




12 kommentarer:

  1. Sikke en smart måde. Den vil jeg prøve næste gang jeg skal have kantet noget firkantet :) God dag. kh Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. og dejlig nem :) god aften til dig :O)

      Slet
  2. Det var smart ;) måske jeg snart skulle få færdiggjort nogle tæpper :)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er bare at komme igang ;)

      Slet
  3. Smart smart - fin DIY du har lavet.

    SvarSlet
  4. Min største skræk er kantebånd. Jeg har bare aldrig lært det rigtigt. Men nu VIL jeg simpelthen lære det og med din fine og meget pædagogiske forklaring, så MÅ jeg da kunne finde ud af det :-D Tusind tak.

    SvarSlet
    Svar
    1. det er virkelig meget nemmere end antaget :) er sikker på det nok skal lykkes :) sig endelig til hvis du har spørgsmål til det

      Slet
  5. Meget brugbart.. Tak for det :)

    SvarSlet
  6. Hej Sandra :-)
    Jeg er lige ved at prøve din metode af - den er jo super simpel .. det eneste jeg sidder med nu er at had så med sidste hjørne? Altså nu er jeg nået rundt, og hvordan sørger man så for at det sidste hjørne er lige så pænt :-D

    /Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise. Jeg starter aldrig ved et hjørne men midt på et lige stykke. På det femte sidste billede kan du se kantebåndet er syet sammen der. Spp alle hjørner laves altså på samme vis. Hjælper det?

      Slet
  7. Hej,

    Hvordan sikrer man at syningerne ligger oven i hinanden på for- og bagside, hvis du forstår? Således at man ikke får to syninger ved siden af hinanden på den ene side?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej. Den første syning bliver skjult når du folder omkring inden syer igen :)

      Slet

Jeg elsker at høre fra jer, så hold dig endelig ikke tilbage :) Gode ideer, konstruktiv kritik eller bare en lille hilsen er altid velkomne :) Og hav altid en fortsat dejlig dag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...